Zahvati

Lasersko liječenje cervikalnih displazija

Lasersko liječenje cervikalnih displazija U suradnji s poliklinikom Vili

Vjeruje se da je infekcija Humanim papillomavirusom (HPV) jedna najznačajnijih karika u lancu događaja koji prethode displazijama (CIN), i kasnije zloćudnog tumora grlića maternice. Sve vrste HPV-a podijeljene su na skupine niskog, srednjeg i visokog rizika. HPV tipovi 16 i 18 najčešće su povezani kako s CIN-om tako i genitalnim karcinomom, mada je neophodno reći i da značajan broj karcinoma nije povezan s infekcijom HPV-om. Nakon inicijalne infekcije, u najvećem broju slučajeva dolazi do samoizlječenja, dok je manjem ali značajnom broju prisutnost HPV postat će trajnom i time povećati rizik od razvoja skvamozne intraepitelijalne lezije visokog stupnja (HSIL odnosno CIN II i CIN III).

Ekscizija je učinkovita i poželjna zbog mogućnosti dodatne verifikacije patohistološkim pregledom oštećenog tkiva, što smanjuje rizik previda uznapredovale bolesti. Ipak, evaluacija rubova materijala (konizata) nije posve pouzdana u smislu prognoze rezidualne ili trajne bolesti u ostalom dijelu maternice. Recidiv bolesti kreće se od 0,3-23% žena s rubovima konusa koje histopatološki ne pokazuju znakove zahvaćenosti, i 6,9-85% u pacijentica u kojih je na rubovima konusa nađena bolest. S druge strane, laserska evaporizacija patoloških promjena osigurava trajno i efikasno izlječenje kako CIN-ova, tako i rezidualnog HPV-a, čije izlječenje se može postići i do 80% slučajeva.

Dr Radončić se laserom u ginekologiji bavi od 2002.godine, i s bogatim iskustvom od preko 1000 napravljenih laser evaporizacija u poliklinici Vili. Ta se tradicija i suradnja nastavlja i danas.

Pripreme za zahvat

Laser evaporizacija radi se u ranoj fazi ciklusa, odmah nakon završetka menstruacijskog krvarenja, a nakon prethodne obrade (ponavljani PAPA nalaz, brisevi cerviksa, kolposkopija te biopsija – koja je u većini slučajeva obavezna). Zahvat se radi u lokalnoj paracervikalnoj anesteziji, sličnim lijekovima koji se koriste – primjerice - kod popravka zuba u stomatologiji, te je stoga posve bezbolan. Sam zahvat traje svega 1-3 minute.

Postoperativni tok i oporavak

Iako je zahvat bezbolan te se pacijentica praktički odmah vraća svojim uobičajenim aktivnostima, kroz tri do šest tjedana nakon evaporizacije, u tijeku cijeljenja rane, uobičajen je vodenasti ili sukrvavi iscjedak. On je posljedica reparacije rane, postupno se pojačava tijekom drugog tjedna nakon zahvata, i posve prestaje najdulje za dva mjeseca.

U ovom razdoblju apsolutno su zabranjeni spolni odnosi, teža fizička aktivnost (intenzivan sport) i stavljanje tampona zbog mogućnosti mehaničke povrede tokom perioda cijeljenja.

Kontrola i praćenje

Tijekom prve godine, kontrolni PAPA test radi se za 4 mjeseca; ako je isti uredan, ponavlja se za 6 mjeseci, a dva uredna nalaza u razmaku od 6 mjeseci obično su dovoljna za vraćanje ritma kontrole jednom godišnje, kako se i inače preporučuje u našoj zemlji.

Što ako PAPA nakon lasera i dalje nije uredan?

Rijetko, ali katkada je moguće, da prvi kontrolni nalaz i dalje nije posve uredan, što je obično znak da se laserom nije posve odstranilo patološko tkivo (što se dešava u manje od 10% u dosadašnjem iskustvu). Dva su uobičajena razloga tome: (1); zaostatak tkiva koje je promaklo tijekom liječenja laserom i (2): proces cijeljenja kod nekih osoba je usporeniji, te je PAPA nalaz teže očitati. U oba slučaja, liječenje se nastavlja u sklopu prvog liječenja sve dok citološki nalaz ne bude posve uredan.

Loš PAPA nalaz nakon 1 godine urednih nalaza, smatra se recidivom bolesti, a ne propustom u liječenju.

Kontakt i naručivanje

Kontaktirajte nas radnim danom od 07:30 do 19:30 sati